Novák József vagyok, üzleti mentorálással foglalkozom. A partnereim úgy szoktak emlegetni: a megoldás mentora. Azt gondolom, kijelenthetjük: a világban is és Magyarországon is válság van. Felmerült az a kérdés, hogy miben más ez a válság, mint az elmúlt száz évnek a válságai. Az első karakteres válaszom: ez itt és most van, illetve olyan hatásai vannak, melynek következményeit személyesen, a közvetlen környezetünkben is tapasztaljuk. Másrészről jelen esetben „árukapcsolt” válságról beszélünk, ami onnan jött, ahonnan nem vártuk: eddig mindig jól körül határolt területekről, pénzügyi vagy gazdasági összefüggésekben érkezett, most egyértelműen egészségügyi az alaphelyzet, és gyakorlatilag erre a kiszámíthatatlan környezetre adott válaszok miatt bontakozik ki egy sokkhatás a gazdaságban.

Ez alapvetően több dimenziót jelent, van egyszer egy ismeretlen, „nanoméretű” ellenfelünk, ez a koronavírus. Az erre adott válaszok pedig generálnak másik két dimenziót: egyrészről a gazdasági válságot, másrészt egy pszichés válságot, hiszen az életformánk került veszélybe. A négy fal közé kényszerültünk, a bezártság sok lemondással jár.  Az egészségünket, családunk épségét fenyegető veszély mellett a mozgásunkban, szabadságunkban való korlátozás sokak esetében a munkahely megszűnésével is jár, több embertársunknak az alapvető létbiztonsága forog kockán.

A vállalkozások, mint munkáltatók több tényezővel találják úgy szembe magukat, hogy segítséget nemigazán várhatnak, hiszen mindenkinek új ez a helyzet, de mégis igazodási pontot kell jelenteniük ebben a megváltozott környezetben. Ehhez kívánok néhány jó tanáccsal szolgálni, mely útmutatást nyújthat e speciális időszakban.

Azt gondolom, hogy erre a válságra érdemes úgy ránézni, mint egy lehetőségre. Szoktam mondani, hogy ott érdemes szűkíteni, ahol valami tág és fordítva. Ezalatt azt értem, hogy úgy tudunk valós és életképes válaszokat adni, ha a nem megszokott eszközeinket vesszük elő, hanem amik ott vannak elrejtve, mélyen bennünk, vagy a vállalkozásunkban. Gondolkodjunk erről a helyzetről úgy, ahol a tetteink igazán a jövő generációinak mutatnak majd utat. Proaktív hozzáállást javaslok, közös gondolkodást, illetve olyan értékek előtérbe helyezését, ami valóban értéket tud teremteni a jövőben.

Gondolkodjunk a dobozon kívül! Ne szűkítsük le a látásmódunkat, hogy csak a saját cégünkben és a saját iparágunkban gondolkodunk, mert ez megfoszthat bennünket az új lehetőségektől.

Például: amennyiben nálunk kevesebb a munka vagy a megrendelés az nem feltétlenül jelenti azt, hogy mindenhol így van. Jelenleg az egészségügyben, egyes logisztikai ágazatokban, a kereskedelemben például megnőtt a munkaerőigény. Ha webshopod „kiürült” a jól bevált termékekből törekedj lépni az új aktuális kereslet felé. Lehet, hogy egy kreatív beszállító akár a világ másik feléből most ugyanezen gondolkodik. Ha nem termékben gondolkodsz: árulj tudást a webshopodban! Használd most kiemelten kommunikációra! Légy jelen és légy elérhető! Ne feledd: a gondolatok szabadságát nem korlátozza sem vírus, sem karantén. Érdemes lehet most az együttműködést kiemelten keresni, ez több fronton is hasznos lehet. Egyrészt foglalkoztatni tudjuk a kollégákat, ha jelenleg van szabad kapacitásuk, illetve cégünk társadalmi felelősségvállalását is mélyíthetjük, ami egyértelműen hosszútávú befektetés a jövőbe.